honza nagy

Na webové stránky se lze dívat z mnoha pohledů a kromě subjektivního designu lze prakticky každý číselně vyhodnotit. V článku se dozvíte, jaké metriky jsou důležité pro vyhodnocení webu. Tyto metriky mají dopad jak na prožitek vašeho návštěvníka, tak v mnoha případech i na výsledky ve vyhledávačích. Ty už nějakou dobu berou v potaz jak podporu responzivního chování, tak i rychlost webu.

Rychlost načítání webu

Rychlé načítání webu je čím dál důležitější vlastnost. Pomalé weby jsou znevýhodňovány ve výsledcích vyhledávání, pomalé načítání odrazuje návštěvníky od kliknutí na další článek, stahování velkých objemů dat otráví každého mimo 4G signál. Jak zjistíte, jak si vedete a co můžete zlepšit? Zkuste následující online nástroje:

Obrázky

Bez obrázků se dnes moc webů neobejde. Tlak na 4k monitory a retina displeje nás vývojáře nutí používat obrázky s vysokým rozlišením. Ty by se ale neměly načítat zbytečně i pro menší zařízení. Obrázky taktéž můžete před umístěním na web převést do správného formátu a zkomprimovat. Zjistěte, zda máte prostor pro optimalizaci vašich obrázků: https://webspeedtest.cloudinary.com/ Zjistíte, že s Webp formátem dokážete ušetřit až 70 % velikosti obrázku. S využitím vektorové grafiky (SVG) se dostanete ještě na nižší čísla a ještě vás ušetří trápení s responzivním chováním.

Mobilní responzivita

Responzivní chování je komplexní UX analýza, kterou lze těžko vyhodnotit bez reálného uživatelského testování. I tak ale Google přišel se svým hodnotícím algoritmem, který můžete vyzkoušet zde: 

Bezpečnost

Otestovat bezpečnost webových stránek online není vůbec jednoduché. Můžete si vyzkoušet penetrační testy (např. https://pentest-tools.com/cms-vulnerability-scanning/drupal-scanner), ale zpravidla se bude jednat o placené služby. 

Využijte ale základní test hlaviček požadavků, které se odesílají: https://securityheaders.com/. Pokud získáte A hodnocení, máte velkou pravděpodobnost, že i ostatní aspekty bezpečnosti budou ošetřeny.

SEO

Obdobných online testovacích nástrojů SEO nastavení vašeho webu naleznete na internetu spousty, proto zde žádný nebudu upředňostňovat. Musíte ale počítat s faktem, že tyto nástroje hodnotí pouze technické on-page faktory, jako správně uvedené tagy (nechybí H1, Page Title, Page Description,...). V tuto chvíli nevím o online nástroji, který by plnohodnotně bral v potaz i váš business, analýzu klíčových slov, obsah webu, konkurenci, chování návštěvníků z měřících nástrojů. Pokud o nějakém víte, podělte se v komentáři.

Výkon PHP aplikace - pro pokročilé

Pokud disponujete vyšperkovaným front-endem, kvalitním hostingem a stále trpíte při každém načtení stránky, můžete zkusit analyzovat i PHP back-end aplikace pomocí https://blackfire.io/. Díky tomuto nástroji jste i v neplacené verzi schopni zjistit, co brzdí načítání celé stránky.

Drupal moduly

Když už jsme na Drupal.cz, uvedu i pár analytických modulů přímo pro Drupal, které vám pomohou i v rámci administrace webu.

Závěr

Metriky ve webovém prostředí se mění téměř ze dne na den. Co včera byla vyhovující, zítra může způsobit potíže. Především pokud se bavíme o bezpečnosti. Používáte další online nástroje pro analýzu webových stránek? Máte oblíbené další moduly, které vám třeba napoví, na co se soustředit? Dejte vědět v komentářích.

Komentáře

Docela tu chybí MarketingMinner. Nejen, že to umí analyzovat cizí weby, ale i ten váš a to včetně analýzy klíčových slov a jejich pozic. Minerů je tam hned několik, takže si každý najde ten svůj. 

Přidat komentář

Jaká je oblíbená prímořská destinace Čechů a Slováků?